7 Tips om gelukkig en gezond te leven als HSP-HSS

7 Tips om gelukkig en gezond te leven als HSP/HSS

Mijn eigen ervaring willen delen maakte dat ik dit artikel wilde schrijven en ik vond meerdere resonerende artikelen op het internet en informatie in boeken waar ik erg blij van werd. Vooral om te ontdekken dat er meer mensen zijn zoals ik.

Door te zoeken naar materiaal om dit blog te schrijven werd mijn zoektocht beloond. Zo vond ik zeer waardevolle informatie die ik graag met jou wil delen.

Mijn leven als een sensitief persoon met een avontuurlijke instelling, de zogenaamde HSS, zeer gevoelige sensatie zoeker, is niet altijd makkelijk geweest. Soms vond ik mezelf niet normaal, of werd tegen me gezegd, dat ik maar met een arts moest gaan praten, misschien zou iets niet helemaal in orde zijn.

Tegenwoordig weet ik gelukkig dat mijn gevoeligheid een cadeau is, en dat ik helemaal OK ben zoals ik ben.

Om mij zo te kunnen voelen, had ik de reis  nodig die ik heb afgelegd en nog steeds bewandel, met alle ups en downs. Soms voel ik me onzeker en erg alleen op deze planeet . Door het vinden van mijn weg en innerlijke vrede in mijn leven, voel ik nu de drang om mijn manier en kennis met je te delen. En als je je een beetje zoals ik voelt, weet ik dat je de informatie die ik nu deel kan gebruiken.

Hier zijn enkele van mijn bevindingen:

In verschillende culturen wordt sensitiviteit verschillend gewaardeerd. HSP’s  die in culturen leven waarbij sensitiviteit niet gewaardeerd wordt, hebben meestal een laag zelfbeeld.  Je voelt je abnormaal als je veel voelt , want er wordt je verteld niet te voelen. Ongeveer 20% van onze bevolking is zeer gevoelig en ze zijn niet alleen verlegen en introvert.

Slechts ongeveer 70% van de hooggevoelige personen zijn introvert, en daarom soms verlegen genoemd. De overige 30% zijn meestal extravert en de meeste van hen zijn sensatie zoekers en risiconemers.

 De menselijke species zijn niet de enige gevoelige wezens.

Dr . Elaine Aron laat op haar website weten dat “biologen deze eigenschap van sensitiviteit in meer dan 100 soorten gevonden hebben (en waarschijnlijk zijn er veel meer) bij fruitvliegjes , vogels en vissen, honden, katten , paarden en primaten. Deze karaktertrek kenmerkt een bepaalde overlevingsstrategie; opmerkzaamheid alvorens te handelen. De hersenen van zeer gevoelige personen ( HSP’s ) zijn eigenlijk een beetje anders dan van anderen.”

“Je bent je meer bewust van subtiliteiten dan anderen. Dit komt vooral omdat je hersenen informatie anders verwerken en je op een dieper niveau reflecteert. Dus zelfs als je een bril zou dragen, bijvoorbeeld , zie je meer dan anderen doordat je meer opmerkt.

Je bent ook makkelijker overweldigd. Als je alles ziet , ben je natuurlijk gauw over gestimuleerd als dingen te intens zijn, te complex, te chaotisch, of voor een lange tijd aanhouden.”

Ik hoop dat je sommige van mijn tips zult waarderen om gelukkig en gezond te blijven als een HSP / HSS :

Tip 1 : Slaap

Een gezonde nachtrust , minimaal 7 of 8 uur per dag zal je systeem ondersteunen. Voldoende slaap kalmeert je zintuigen en zal je helpen omgaan met de bestaande overweldigende wereld.

Tip 2: Gezonde voeding

Houd je zenuwen gelukkig door het handhaven van een stabiele bloedsuikerspiegel door middel van regelmatige gezonde en evenwichtige maaltijden en snacks . Ik moet om de 2 uur snacken om mijn suikerspiegel op pijl te houden, zodat ik niet chagrijnig of prikkelbaar wordt . Ook gebruik ik supplementen zoals omega 3 / 6 , magnesium, calcium, zink en L – theanine voor concentratie en souplesse.

Tip 3: Plan een herstel periode

Gevoelige personen doen het niet zo goed met een overladen agenda, te veel tijd in  lawaaierige of drukke omgevingen, of in heel drukke periodes in het jaar. Door te weten dat je gevoelig bent, kan je jezelf het beste toestaan om een herstelperiode in te plannen. Bijvoorbeeld na enige uren bij een concert, verjaardagsfeest, druk winkelcentrum of na een moeilijke periode van studie, deadlines op het werk, kerstmis, verjaardag van je kind, etc. Ergens rustig ontspannen, het liefst alleen indien mogelijk.

Tip 4: Een kamer / ruimte in je huis om te ontspannen en om je terug te trekken

Creëer een rustige veilige plek waar je je kunt terugtrekken van mensen of van lawaai, wanneer het nodig is. Dit kan een slaapkamer, een studieruimte, of zelfs alleen maar een bad zijn(of douche als dat alles is wat je hebt! ). Het helpt mij vaak om naar rustige ontspannen muziek te luisteren, dit kan zelfs meer externe ruis buiten sluiten als dat nodig is.

Tip 5: Laat het licht gedempt

Doordat ik steeds meer leer over mijn gevoeligheid begrijp ik nu ook waarom ik ’s avonds liever gedempt licht aan heb. En liever winkel in bepaalde plaatselijke supermarkten die zachte sfeerverlichting hebben. Minder stimulatie is het antwoord.

Tip 6 : Stilte voor een tijdje

Geen drukte, geen muziek, geen verlichting, geen mensen, gewoon niets. Heerlijk op mezelf.  Dit helpt me om op te laden en stelt me in staat om te slagen in het doen wat ik doe. Soms gebruik ik meditatie of visualisaties om mijn geest te kalmeren, of gewoon een dutje om te ontspannen.

 Tip 7: Omring jezelf met schoonheid en de natuur

Ik voel me diep geroerd door mijn omgeving. De schoonheid en rust helpen me om te herstellen van alle invloeden en prikkels die ik in de loop van een dag, een week of een maand heb ervaren. Ik heb mijn huis op een simpele manier ingericht. Dat is heel prettig voor mijn oog met liefst een minimum aan rommel en chaos. Persoonlijk vind ik wit en aardetinten erg mooi. Ik breng veel tijd door in mijn eigen mooi huis of wandel in de natuur. Geniet van de rust en stilte, en haar natuurlijk genezende en rustgevende schoonheid.

Ik hoop dat je genoten hebt bij het lezen van mijn blog. Mocht je het gevoel hebben iets te willen delen, aarzel dan niet om dit te doen. Geef deze informatie door aan iedereen die er gebruik van kan maken!

Heb een geweldige week en weet dat je prachtig en bijzonder bent zoals je bent. Wees het licht en breng het naar de wereld!

 

xoxo

M

 

Martina Schneider

Click Here to Leave a Comment Below
Maurice - 4 februari 2015 Reply

Hoogsensitiviteit wordt in onze cultuur als afwijkend gezien terwijl het een gave is. Ik hoorde dat bij inheemse stammen de mensen met psychotische fasen de medicijnman of waarzegger zijn, bij ons ben je ziek of anders.

Ik ben zelf geen hsp en ik onderschrijf je tips. Deze zaken helpen mij ook het leven beter aan te kunnen.

Hartelijke groet,

Maurice

Vera - 25 juli 2015 Reply

Mooi, hoor. Héél herkenbaar en toch ook weer bruikbare tips!

Groetjes Vera

Leave a Comment: