9 Geheimen om je leven te verlengen

 

Afgelopen weekend heb ik deelgenomen aan een briljante opleiding bij Open Circles Academy, een van mijn favoriete leerinstellingen. Centraal tijdens het weekend stonden gezondheid en het vinden van je balans, zodat je langer, beter en gelukkiger kunt leven. Met als hoofdstreven: een levensdoel formuleren dat alles de moeite waard maakt. De geweldige sprekers inspireerden me dusdanig dat ik meteen besloot om mijn volgende blog te schrijven over een van de meest interessante thema’s van dat weekend: The Blue Zones en de negen geheimen die leiden tot een langer, gezonder en gelukkiger leven. Interessante materie toch? The Blues Zones zijn gebieden op onze planeet waar mensen gezond oud worden en gemiddeld het langst leven. Het is niet ongebruikelijk dat inwoners van deze Blue Zones wel 125 jaar worden. Dan Buettner schreef een boek over The Blue Zones. Onderzoekers vonden enkele gemeenschappelijke factoren die volgens hen bewezen bijdragen aan een langer leven. Buettner leidde een expeditie naar Nicoya in Costa Rica en bevestigde het bestaan van een ‘lokale bevolking met de langste levensduur van het Westelijk halfrond’. Hiermee was Dan Buettners interesse gewekt met betrekking tot demografie en de verhouding tot lang leven. Hij concentreerde zijn research op The Blue Zones, een benaming voor die regio’s op aarde met de langste (mentaal noch fysiek beperkte) levensverwachting, of concentratie van personen boven de 100. Samen met artsen en demografen riep hij het onderzoek naar “The Blue Zones” in het leven. Eerst richtten zij zich op Sardinië (Italië), Okinawa, (Japan), Icaria (Griekenland) en Loma Linda (Californië). Zijn onderzoek onder de bevolkingsgroepen in The Blue Zones leverde negen levensverlengende geheimen op, die ik graag met je wil delen.

Nummer 1: IKIGAI (Japans voor levensdoel)Als je je leven met gemiddeld zeven jaar wil verlengen, heb je een levensdoel nodig. Vind dus dat levensdoel! Een doel hebben, draagt bij aan je gevoel van welbevinden, je geluksgevoel, zoals ik al in een eerder blog schreef. Als je dat doel nastreeft, voegt dat op z’n minst enkele jaren aan je leven toe. Alleen al zéggen dat je doel is om zoveel mogelijk je potentieel te benutten, wat dat ook is, draagt bij aan de lengte van je leven.

Nummer 2: Een stap terug doen, RELAX Stress elimineren door een stap terug te doen en te ontspannen, heeft een positieve invloed op je levensverwachting Meditatie en mindfulness zijn de sleutel. Misschien denk je dat meditatie niet meer is dan doodstil zitten, of de oerklank Aaauhhhmm voorbrengen. Dan heb je echter geen idee van de mogelijkheden. Bewust ademhalen, is een van de beste en meest eenvoudige manieren om te ontspannen. Door je te focussen op je ademhaling en deze te vertragen, kun je je hartslag verlagen en ontspannen. Meditatie kan bestaan uit alles wat jij met plezier doet en wat je ontspant.  Koken, de afwas doen, hardlopen, tuinieren, wandelen, etc… Je kunt van elke activiteit die jou ontspant een meditatieoefening maken. Ga er elke keer weer voor de volle honderd procent tegenaan.

Nummer 3: Hara Hachi Bu. Hara Hachi Bu is een Confucianistische leer die mensen stimuleert om te stoppen met eten als ze tachtig procent vol zitten. Je hersenen versturen het “Ik ben vol”-hormoon al na 20 minuten. Het is dus handig om de tijd te verlengen die je voor de maaltijd neemt, met als resultaat dat je uiteindelijk niet teveel eet.  Tips om dit te bereiken:· Neem een kleiner bord· Kauw zo lang mogelijk op elke hap (50 – 100 maal) en eet langzaam· Gebruik eetstokjes in plaats van een vork en mes· Als je met vork en mes eet, neem ze dan allebei eens in de andere hand .

Nummer 4: Een plantaardig dieet In alle gebieden van The Blue Zones volgen de bewoners hoofdzakelijk een plantaardig dieet met veel bonen en groenten. Ze eten soms vlees of vis, maar niet vaker dan vijf keer per maand. Ook staan incidenteel via en regionale en seizoensgebonden gerechten op het menu. De rode draad is maat houden!

Nummer 5: Matig alcoholgebruik.  Met name in The Blue Zones is men gewend hun eigen rode wijn te drinken. Niet meer dan twee kleine glazen per dag. het werkt dus niet  als je de hele week niet drinkt en vervolgens op zondag veertien glazen wegtikt. Matige drinkers leven langer dan geheelonthouders, dus is het devies: maat houden. De enige plek in The Blue Zones waar helemaal geen alcohol wordt gedronken, is in Loma Linda, een Adventistengemeenschap.

Nummer 6. Een gemeenschap waarin je je thuis voelt Het gaat hier om een op vertrouwen gebaseerde gemeenschap. Als je minstens vier keer per maand bijeenkomt met gelijkgestemden, kun je daarmee je leven verlengen. Het betreft hier trouwens niet per se een religieuze gemeenschap; vertrouwen is het kernwoord.

Nummer 7: Geliefden en familie staan op de eerste plaats Jonge mensen kunnen erop vertrouwen dat hun ouders voor hun kinderen zullen zorgen en vice versa. Ouders weten dat er voor hen zal worden gezorgd als ze ouder worden en wellicht steun behoeven. Ze zijn allen omringd door familie en vrienden.

Nummer 8: De Goede Stam Omring je met je zielsverwanten en gelijkgestemde geesten. ’s Werelds langst levende mensen kozen voor of werden geboren in een sociale omgeving die een gezonde levensstijl hoog in het vaandel draagt. Gewoonten zijn besmettelijk, zowel positief als negatief. In Okinawa bestaat een traditie met de naam “moai”. Deze houd in dat iedere bewonder zich omringd met vijf, levenslange vrienden die elkaar een mensenleven lang ondersteunden en begeleiden.

Nummer 9: Natuurlijk bewegen. De bewoners van The Blue Zones leiden een organisch leven. Ze leggen tuinen aan en gebruiken geen machines om huis en tuin schoon en op orde te houden. Hun bestaan is een toonbeeld van eenvoud. Ze staan ’s ochtends op, wieden de tuin, koken, maken een wandeling en bezoeken vrienden, kletsen met dorpsgenoten en ruilen of kopen de producten die ze nodig hebben en hervatten voorts het werk in huis en tuin.

Meer informatie over The Blue Zones vind je op http://www.bluezones.com

Om dus een langer, gelukkiger en gezonder leven te leiden, hoeven we geen extravagante veranderingen toe te passen. Het aannemen van een Blue Zone lifestyle kan ertoe leiden dat we de honderd bereiken.

Ik hoop dat je het leuk vond mijn blog te lezen. Voel je vrij om mijn relaas te delen. Het zou mooi zijn als zoveel mogelijk mensen kennis van deze informatie nemen.  Ik wens je een geweldige week toe en onthoud dat je fabulous en speciaal bent, precies zoals je bent. Wees het licht en geef het aan de wereld.

Martina Schneider

Click Here to Leave a Comment Below
Linda Graanoogst - 2 april 2016 Reply

Leuke weetjes, en dank voor de tips over The Blue Zones… Een en ander pas ik al toe in mijn leven. Ik ga me er verder in verdiepen! Dank je wel, Martina!

Leave a Comment: