3 Tips om overprikkeling te neutraliseren

3 Tips om overprikkeling te neutraliseren

BETRAPT…

Ik heb mezelf er opnieuw op betrapt dat ik geen ‘nee’ kon zeggen tegen mijn eigen ambities noch tegen lieve nieuwe klanten. Het gevolg? Mijn agenda staat tot eind 2016 echt te vol. Nu ben ik dus aan het schuiven en heb ik mijn planning tot juni 2017 omgegooid. Pfiew, wat een verademing. Mijn broodnodige rust is hierdoor weer veilig gesteld.

Ik kan het iedereen aanbevelen: plan wijs en vergeet niet om ook vrije tijd in je rooster op te nemen. Zet die vrije uurtjes ook in je agenda, anders vergaat het je zoals mij en heb je te weinig ruimte en tijd om goed op adem te blijven of te komen.

Gelukkig op tijd de rem erop gezet

Vroeger werd ik ziek als ik te lang overprikkeld door het leven ging. Mijn lichaam zei op gegeven moment gewoon ‘stop’, omdat ik zelf de grens permanent verlegde. ‘Ik ben sterk en kan het aan’, was mijn eigen bewuste overtuiging die mij alsmaar door liet jakkeren, maar onbewust had ik behoefte aan rust. Die kreeg ik dan alleen door een griep te krijgen of een ander soort virus of bacterie, waar mijn immuunsysteem niet tegen kon.

Gelukkig ben ik al jaren niet meer echt ziek geworden, mede omdat ik geleerd heb mijn rust te nemen en deze ook concreet in te plannen. In mijn eerder geschreven blog http://upcoaching.nl/7-tips-om-gelukkig-en-gezond-te-leven-als-hsp-hss/ verschaf ik zeven tips om als HSP/HSS gezond en gelukkig te zijn en komt het belang van rust eveneens ter sprake. Maar weten en ernaar handelen, is voor mij soms nog net zo lastig als voor jou.

Terug naar de aanleiding van dit blog: ik betrapte mezelf er dus op dat ik dreigde overprikkeld te raken en slaagde er op tijd in dit te vermijden.

Het begint bij herkenning

De eerste stap is bijtijdse herkenning van je dreigende overprikkeling. Als je agenda steeds maar weer volloopt en je geen enkele rustdag bewust hebt ingepland, ook niet op langere termijn, dan ben je al te laat. Alarmfase rood.

Point of exhaustion

Ik heb zelf de herfstvakantie (schoolvakantie) uitgetrokken om mij voldoende energie en oplaadmomenten te verschaffen en tevens te voldoen aan mijn behoefte aan een broodnodige pauze. Na de vakantie denderde ik echter door in hetzelfde tempo als voorheen, met als gevolg dat the point of exhaustion alsnog voelbaar naderde.

Rustdag

Ik mediteer dagelijks tweemaal dertig minuten, ik eet gezond, drink geen alcohol, slaap voldoende en plan steevast een dag in het weekend in voor familie. En laten we wel wezen: een familiedag is niet per definitie een rustdag. Ik had het dus best druk. Tuurlijk, daarnaast deed ik leuke dingen die energie geven. Desondanks ging ik net ietsje te lang door, met als

resultaat tranen. Ik wilde teveel tegelijk en gunde mezelf geen hele dag rust, terwijl ik snakte naar NIETS, een dag Netflix series kijken of slapen of lezen; hoe dan ook, een dag waarop niets moest en alles kon. Boven alles: een dag zonder afspraken.

Positieve draai

Gelukkig herkent mijn brein dit inmiddels en beseft ik snel dat ik mezelf weer in een positieve modus kan brengen. Door alleen aan tijdsgebrek of weinig rust te denken, roep ik gedachtes op die mij op dat moment niet hielpen. Ik kon ervoor kiezen om mezelf nog meer de put in te praten of er juist een positieve draai aan te geven. Door op tijd de rem erop te gooien en middels het opnieuw indelen van mijn agenda en zoveel mogelijk te schrappen, hield ik voldoende overzicht om te voorkomen dat ik echt eronderuit zou gaan.

Geen slachtoffer-rol

Ik besefte dat ik kon kiezen welke kant ik op zou gaan. Ik kon een slachtoffer-rol aannemen en me verdrietig voelen dat ik me – ondanks al mijn ervaring – toch weer mee had laten slepen in de waan van de dag. Ik kon er ook voor kiezen om dit als een kans te zien om actie te ondernemen en verantwoordelijkheid hiervoor te nemen en voorts de gedachten te formuleren die mij zouden helpen om door deze drukke periode heen te komen.

Deze gedachtegang heeft alles te maken met het emotional guiding system, dat door Abraham Hicks is toegelicht waar ik in een ander blog nog eens dieper op wil ingaan. Mijn eigen systeem liet mij weten dat ik contrast nodig had om meer richting te geven aan mijn behoeftes en verlangens.

3 Tips om overprikkeling te neutraliseren

  1. Houd je aandacht bij de dag

Wat ik deed, was kortetermijndenken en het vooral in de dag te houden, want als ik te ver vooruit keek, kreeg ik bijna een paniekaanval bij het vooruitzicht van te weinig rust

  1. Planning aanpassen

Vervolgens ging ik door mijn agenda en besloot sommige trainingen en workshops met meer tussenpozen in te plannen en enkele zelfs ver vooruit naar 2017 te verschuiven. Dat gaf lucht. Ik zei tegen mezelf: ‘Rome is evenmin op één dag gebouwd, dat gaat ook op voor mijn UP Coaching Academy’. Niet alles wat je je voorneemt, moet direct in de markt worden gezet Bovendien geniet ik van het proces en wil dat ook blijven doen. Als ik niet kan genieten, is dat een teken dat ik niet werk met ease & peace en/of passie. Beide zijn belangrijk voor mij.

  1. Leuke dingen doen die energie geven

Ik gaf mijzelf toestemming om maximaal drie uurtjes op een verjaardagsfeest op te laden, in plaats van moe thuis te blijven. Door er een limiet aan te verbinden, waarborgde ik voldoende slaap voor de volgende dag. De volgende dag stond schrijven aan ons boek op het programma. Ik heb alleen het proces van creëren voor ogen gehouden en genoten van het gezamenlijk werken aan ons zelfhulp-loopbaanboek ‘Je Weet Zelf’. De verbinding met deze twee dames uit mijn verleden is diep en authentiek en inspireert mij zeer. Daar krijg ik onwijs veel energie van. De dag erna kreeg ik een hoop liefde van mijn deelnemers van de One Day Retraite & Workshop Abundance en ik wist ik: ‘Ik houd de sleutel zelf in de hand’.

On top of that heb ik een geweldig voedingssupplement van zaden gebruikt, dat ik enkele maanden geleden heb ontdekt. Dit heeft mijn immuunsysteem een extra boost gegeven: SOUL (ik was alleen al op de naam meteen verliefd… En ik ben zeker van dat SOUL zijn werking heeft gedaan om mij voor een ziekte-aanval te redden.

Alles is goed

Al met al heb ik de dreiging van een aanval van overspannenheid kunnen keren en hoewel ik fiks in mijn agenda heb geschrapt, is het einde van het jaar nog steeds een hele drukke maand. Dag voor dag ga ik vooruit en mijn mooie toekomst tegemoet. Alles is goed.

Energy Reboost Weekend

Herken je het gevoel van te veel inplannen? Zeker in deze tijd van het jaar een aanzienlijke valkuil. Deel jouw eigen ervaringen met me want ik ben benieuwd hoe jij dit oplost.
Om ervoor te zorgen dat ik gezond en gelukkig blijf, helpt het plannen van me-time enorm.

AANBOD:

Daarom bied ik voor de allereerste keer een driedaagse Energy Reboost weekend aan: een pilot, om jou de kans de geven rust – en leermomenten en quality time voor jezelf in je agenda vast te zetten. Dit geeft ruimte en zorgt voor balans. Doe dit meerdere keren, verdeeld over het jaar.

De eerste kans voor het Energy Reboost weekend is nu 31 maart tot en met 2 april 2017.

Als je er snel bij bent, kun je gebruik maken van de unieke Early bird actie, die geldig is tot 23 december 2016.
Tickets via http://upcoaching.nl/retreat-energy-reboost/

20 december houd ik samen met mijn co-creators een Q&A Zoom meeting als je nog meer wilt weten.

https://zoom.us/j/207466582

P.S: Meer info over SOUL via mij en http://www.myrainlife.com/martinaschneider

Xoxo

M

 

 

 

Martina Schneider

Click Here to Leave a Comment Below
Ellen - 14 december 2016 Reply

Herkenbaar! Goede tips Martina, top!

Leave a Comment: